O programie   Opis   Czynniki ryzyka   ABC prewencji   Finansowanie
Oceń ryzyko Aktywność fizyczna Zaprzestanie palenia Odchudzanie Jadłospisy

 

Regularna aktywność fizyczna korzystnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie poprzez:

- wzrost wydolności organizmu,

- wzrost masy mięśniowej,

- zwiększenie masy kostnej,

- nasilenie spalania kalorii,

- redukcję tkanki tłuszczowej, sprzyja obniżeniu masy ciała i zapobiega tzw. efektowi jo-jo,

- obniżenie ciśnienia tętniczego,

- poprawę profilu lipidowego (obniża cholesterol),

- poprawę gospodarki węglowodanowej - wzrasta wrażliwość tkanek na insulinę (obniża ryzyko cukrzycy).

 

 

Nie bez znaczenia jest iż regularna aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i zwiększa odporność organizmu na wszelkiego rodzaju infekcje.

 

 

Jak rozpocząć ćwiczyć?

 

Każdy rodzaj wysiłku fizycznego u osób zdrowych jest dopuszczalny. Osoby, u których stwierdzono chorobę serca lub naczyń, nadciśnienie tętnicze, choroby naczyń mózgowych, chorobę zwyrodnieniową powinny przed rozpoczęciem aktywności fizycznej skonsultować się ze swoim lekarzem.

 

Aby wysiłek fizyczny przyniósł korzyści zdrowotne nie musi być wcale bardzo intensywny. Najważniejsze jest aby wykonywane ćwiczenia były powtarzane odpowiednio często tj. przez większość dni w tygodniu, a najlepiej codziennie. Wysiłek nie powinien trwać krócej niż 30 min. w ciągu dnia.

 

Na początek gdy zaczynamy ćwiczyć najlepiej rozpocząć od mało intensywnych ćwiczeń a w miarę poprawy kondycji wydłużać czas trwania i zwiększać intensywność. Najlepiej uprawiać ten rodzaj aktywności fizycznej, który się lubi i który sprawia przyjemność. Chodzenie jest aktywnością prostą, dostępną dla każdego: pamiętać należy o luźnym ubraniu i wygodnym obuwiu. Zaleca się również marsz, jazdę na rowerze, pływanie, gry w piłkę, tenis. Korzystne są długie trasy marszowe na miękkim podłożu, zamiennie z długą jazdą na rowerze i uzupełniającym pływaniem lub ćwiczeniami w wodzie.

 

Oto co możesz zrobić aby zwiększyć swoją codzienną aktywność:

  • ogranicz oglądanie telewizji do 1 godz. dziennie,
  • więcej chodź,
  • postaraj się wysiadać z autobusu wcześniej i pieszo przemierzać dalszą drogę,
  • zamiast ciągłego siedzenia, podnoś się i siadaj podczas oglądania telewizji,
  • nie jedz kiedy oglądasz telewizję.

 

Pomocne wskazówki

  • wybierz taki rodzaj aktywności, który sprawia Ci przyjemność np. spacerowanie, prace w ogrodzie, taniec itp.
  • zrób z aktywności normę, poprzez uprawianie sportu codziennie o tej samej porze dnia – staraj się za każdym razem poświęcić 30 minut na poranną gimnastykę lub każdego dnia wychodzić na poobiedni spacer;
  • niech Twoją motywacją będzie uprawianie sportu wspólnie ze znajomymi.

 

 

WAŻNE! PRZERWIJ NATYCHMIAST ĆWICZENIA

i skontaktuj się ze swoim lekarzem, gdy w trakcie wysiłku fizycznego wystąpią u Ciebie takie objawy:

- ból w klatce piersiowej,

- nudności,

- duszność,

- nierównomierne bicie serca, kołatanie serca,

- ból głowy.

www.e-prewencja.pl
tworzenie stron