O programie   Opis   Czynniki ryzyka   ABC prewencji   Finansowanie
Oceń ryzyko Aktywność fizyczna Zaprzestanie palenia Odchudzanie Jadłospisy

Korzyści zdrowotne z zaprzestania palenia tytoniu

 

Szeroko donoszono o korzyściach płynących z zaprzestania palenia tytoniu. Niektóre z nich pojawiają się niemal natychmiast, inne natomiast wymagają czasu. Specjaliści przekonują, że nawet po kilkudziesięciu latach palenia warto rzucić nałóg — organizm będzie w stanie naprawić wyrządzone mu szkody. W ciele palacza rozpocznie się proces oczyszczania i regenerowania.

 

Po zgaszeniu ostatniego papierosa:

 

  • w ciągu 20 min. tętno obniży się oraz ciśnienie tętnicze krwi powróci do normy;
  • w ciągu 8 godz.  poziom tlenu we krwi wzrośnie, a poziom tlenku węgla zniknie;
  • w ciągu 24 godz.  ryzyko ostrego zawału mięśnia sercowego znacznie się zmniejszy;
  • w ciągu 48 godz.  Twoje zmysły smaku i węchu zaczną działać normalnie;
  • w ciągu 2 tyg. do 3 miesięcy  układ krążenia ulegnie wzmocnieniu, polepszy się kondycja fizyczna;
  • w ciągu 1 do 9 miesięcy  wydolność układu oddechowego poprawi się, ustąpi kaszel, duszności, zmęczenie;
  • po 1 roku  ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną mięśnia sercowego zmniejszy się o połowę;
  • po 5 latach  ryzyko zachorowania na raka płuca, jamy ustnej i krtani, przełyku zmniejszy się o połowę; obniży się ryzyko wystąpienia udaru mózgu;
  • po 10 latach  ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca będzie podobne, jak u osoby nigdy nie palącej;
  • Po 15 latach  ryzyko zachorowania na raka płuca będzie podobne, jak u osoby nigdy nie palącej.

 

Jak rzucić palenie?

 

Rzucanie palenia jest trudnym i złożonym procesem, bowiem uzależnienie ma charakter zarówno farmakologiczny, jak i psychiczny. Proces ten może ułatwić profesjonalne wsparcie. Pomocne z zaprzestaniu palenia są interwencje zarówno indywidualne, jak i grupowe. Bardzo istotne jest wsparcie ze strony partnera i rodziny. Korzystne jest zaangażowanie rodziny oraz włączenie innych palących jej członków do procesu wspólnego rzucania nałogu.

 

Skonsultuj się ze swoim lekarzem, który pomoże Ci w doborze odpowiedniego leku wspomagającego proces rzucania palenia.

 

 

Jak przygotować się do rzucenia palenia?

 

"Rzucanie palenia to żaden problem! Robiłem to już kilkanaście razy!". Trzeba sobie jasno powiedzieć - rzucanie palenia bywa trudne. To jak trudno (lub jak łatwo) przyjdzie nam rzucić palenie, zależy od wielu czynników, m.in. od stażu palacza i ilości wypalanych dziennie papierosów, ale także od indywidualnych uwarunkować organizmu czy też powodów palenia i okoliczności, w jakich robimy to najczęściej.

 

Próba odstawienia papierosów ma większe szanse powodzenia, jeżeli zdecydujemy się na nią nagle - bez długiego planowania Okazuje się iż blisko połowa wszystkich prób rozstania się z nałogiem jest podjęta spontanicznie, bez wcześniejszego planowania. Co więcej, z badań wynika, że w przypadku takich prób szanse powodzenia były ponad dwukrotnie większe niż w tradycyjnych metodach rzucania palenia.

 

W momencie podjęcia decyzji wyrzuć z domu wszystkie papierosy i popielniczki.
Zadbaj o czyste i świeże otoczenie w domu i pracy.  Upierz swoje ubrania, firanki i zasłony, wyczyść siedzenia w samochodzie
.

 

Jak przetrwać trudne chwile?

Jeśli odczuwasz pokusę zapalenia papierosa – nie poddawaj się! Możesz przezwyciężyć trudne chwile, korzystając ze sprawdzonych sposobów:

- pij dużo obojętnych płynów, wody, soków (dziennie 6-8 szklanek);

- umyj twarz zimną wodą;

- odetchnij głęboko pięć razy, zrób przysiad, pobiegaj w miejscu;

- otwórz okno, zrób kilka ćwiczeń fizycznych;

- umyj zęby pastą odświeżającą, np. miętową;

- wypij szklankę ciepłego mleka;

- gryź marchewkę, ogórek, jabłko, seler itp.;

- gryź pestki słonecznika lub dyni;

- żuj miętową gumę;

- zjedz cukierka o odświeżającym smaku;

- idź na spacer;

- weź gorący/zimny prysznic, wytrzyj się energicznie;

- rób to, co lubisz, np. czytaj ulubioną książkę;

- postaraj się zająć ręce, np. zrób pranie, zajmij się majsterkowaniem;

- odlicz od stu do jednego;

- kup sobie coś miłego;

- zmieniaj pozycję ciała (wstań, usiądź, połóż się).

 

www.e-prewencja.pl
tworzenie stron